Ei olegi lumehelbekesed: 5 viisi, kuidas Eesti noored tagavad endale majandusliku edu

Kui aga solvumisest rääkida, siis seda teevad tihtipeale just vanemad inimesed, näiteks raadiosse helistajad, internetikommentaatorid või isegi tavalised vanainimesed, sest vanuse kasvades on üha raskem millegi uuega kohanduda. Kui sina näed seoseid seal, kus neid ei ole või sellistena, millised nad ei ole, on see sinu probleem. Mitte kõik, aga mittetundjaid on, ja mitte üks. Ega mina ei olegi midagi negatiivset öelnud. Ja siis ma tunnen mitmeid solvujaid ja abituid tegelasi. Kusjuures neil nn indigolastel võib vabalt olla seos lumehelbekeste tekkega, sest just nende vanemad on pidanud oma lapsi millekski väga eriliseks, keda tuleb ka eriliselt kohelda. Sul on uued teadmised, mida sul täna vaja läheb. Ole kena, ära sina jällegi räägi asjast, millest sa väga palju ei tea. Ma ei saa siiani aru, milleks mul seda õppida oli vaja. Aga neid tekib nüüd edaspidi pidevalt juurde. Vanasti eeldas see asukoha tundmist, et tead, kus on toas põhi ja kus lõuna, aga tänapäeval nutitelefoni abiga on kohe selge. Ja ilmselt otsustatakse varsti, et lastele ei pea enam õpetama seieritega kella, sest milleks. Lumehelbekeste teket soodustab ka see ülim poliitkorrektsus, kus midagi ei tohi enam õige nimega nimetada, sest keegi võib solvuda, ja seetõttu räägitakse ümber nurga. Ja kui nad väljaspool kodu seda erikohtlemist ei saa, siis nad solvuvadki. Ükski mõiste ei jõua inimeste tavakeelde alusetult. Enamik lihtsalt kujutab ette, et nad on nutitelefonist tümpsu laskvad teismelised. Ei ole nõus, et me saame neid mingi põlvkonnaga eristada.. Kiirlaenupakkujad, eluaseme laen. Aga kas tee tuttavad millenialid tunnevad analoogkella ja teavad, mis on veerand viis. Olen väga rahul selle sõnaga “lumehelbeke”. Mulle meeldib palju enam ilmakaarte järgi määratlemine ja rääkisin nii ka lasteaias, et miski on põhja või lõuna pool. Alati on olnud harimatuid lapsi, vähevõimekaid lapsi, puudega lapsi, kes ühe või teise toiminguga hakkama ei saa – aga seda üldistada generatsioonile … no nõme. Ei pea olema üldse mingi selgeltnägija. Ma ei tunne ainsatki sellist noort. Kuid ei ole nõus definitsiooniga, mis selle sõna seob tingimata noortega. Vanu inimesi segab see, kui naaber on neeger, moslem, vale erakonna toetaja, räägib võõras keeles või kutsub liiga hilja vastassoost sõpru külla. Ka artiklis olnud näites Peetrist osales ju tegelikult kaks solvujat – Peeter ja Peetri isa. Järelikult jaotuvad ühiskonnas tooni andvad lumehelbed ühtlaselt kõigi generatsioonide vahel. Nõuka ajal ei olnud ei toimetulekutoetusi, lapsetoetusi, vanemahüvitist ja lapsi sünnitati oluliselt rohkem – kõik said ise hakkama. Sa ei reageeriks minu kommentaaridele nii valulikult, kui see sind isiklikult ei puudutaks. Kõige soodsama intressiga laenuandjad, koduliising. Inimõigusteks peavad osad inimesed tänapäeval nt seda, et ühiskondliku transpordi peatus peab kindlasti olema nende kodu ukse ees ja parkimiskoht isiklikule autole trepikoja ukse vahetus läheduses. Küll mingi aeg tagasi osad emad ise liigitasid ja diagnoosisid oma lapsi selle diagnoosiga, kui küsisid, et kes selle diagnoosi pani, siis sellega lugu lõppes – ise tegi ise tegi…. Vabanda, aga tõesti – mina tunnen küll selliseid inimesi ka vanematest põlvkondadest. Pigem võib solvumisnähtuse puhul leida ehk korrelatsiooni teatavat tüüpi intellekti või elus toimetulekuga, mitte sünniaastaga. Igas põlvkonnas on selliseid. Lapsed saavad sellega üldiselt väga hästi hakkama. Kui lumehelbekese mõiste juba kasutusele võeti, siis järelikult on inimesed märganud mingit nähtust, mida varem nii teravalt ei esinenud, mistõttu polnud sellele ka nimetust olemas. Solvumine on ÜLDINE trend, mitte ei ole seostatav mingi kindla generatsiooniga. Ja nagu viimasel ajal meedias kajastatud sünnitushaiglate probleem, kus inimesed peavad iseenesestmõistetavaks, et riiklikult finatseeritud privaatsust tagav sünnitusmaja peab olema igas väiksemas linnas. Mis tase meil siis koolides olema hakkab ja millist ühiskonda ehitama hakkame, ei taha ette kujutadagi. Abitust tekitaks see, kui vanem hommikul viiks ja pärast kooli tooks ning niimoodi kuni põhikooli lõpuni või kauemgi. Laenud 3000 EUR, raha laenu. Aga teie kasvatage oma lumehelbekesi edasi, see on sügavalt teie isiklik mure. Saamatuse doteerimine ikka puutub küll. Kui solvumine on seotud mitte toime tulemisega, siis on see omandatud õpitud abituse tulem. Seni te vaidlete vastu, kui see on ilmselge igaühele ja siis hakatakse massiliselt “märkama” asju, mida paljud meist teavad juba vähemalt kümme aastat – sest just nii palju on võimalik näiteks haridusasutustes trende märgata ja ette näha. Loomulikult tunnevad ja teavad. Keerad ümber ja vasak on mujal. Ma nõustun sellega, et sellised õigusi eeldab endale see väiksema ajupotentsiaaliga kontingent. Ja vanainimesed muutuvadki teatud vanuses tihti taas lapseks, sest nende ajutegevus taandareneb. Lihtsalt kurb on, selline seletamatu kurbus, kuid loogiliselt ja ratsionaalselt võttes ei pea seda oskama. Saan isegi mõttega aru, et mis sellest ikka nii on, kui enam ei tunta sihverplaati ja seiereid. Olen siin ka enne kirjutanud, et imelik on ühiskond, kus solvamist peetakse normiks, aga solvujaid naeruvääristatakse. Ülavere loos toodud näited ei kohandu meie ühiskonnale, sest USAs ongi inimesed vabadust kogenud oluliselt pikemalt ja seal ei saagi generatsioonide vahelised erinevused kuigi suured olla. Ei olegi lumehelbekesed: 5 viisi, kuidas Eesti noored tagavad endale majandusliku edu. Selle peale oleks loo autor võinud siiski tulla.

Mujal arenenud maailmas algaski see lumehelbekeste pealetung oluliselt varem kui meil, kuna meie elasime sel ajal veel suletud süsteemis. On trend, et seadustega hästi kaitstud inimõigused on andnud inimesele julguse nõuda veel rohkem õigusi, millest suur hulk pole kahjuks põhjendatud. Ei, siiski nendest, kes arvavad, et neil on suuremad õigused privaatsele erikohtlemisele kui teistel. Teatud elualade inimestel on lihtsalt see privileeg näha, mis hakkab varsti toimuma, kuhu ollakse suundumas. Ma olen üsna kindel, et paljugi sellest, mida teadis sinu vanaema, sina enam ei tea, sest neid teadmisi ei ole vaja. St tal tuleb alati ekstra mõedla, mida see tähendab. Kui keegi oli pildil kellestki vasakul, siis panin end selle inimese rolli, aga teised vaatasid pilti enda seisukohast. Solvutakse juba selle peale, kui saadakse koolist halvem hinne, mille puhul tormavad kooli raevunud lapsevanemad, kes hakkavad õpetajaga õiendama. Samuti kui ei ole tegelikult vahet, kas kirjutada s või. Ja oi, kuidas ma ise tormab siis barrikaatidele, kui koolides tõemeeli numberhindamine kaob ja see asendatakse väljundipõhise hindamisega. Ole kena, ära räägi põlvkonnast, kui sulle on teada mõni erand, kes kella ei tunne. Olen nõus, et maailm on solvumiskursil. Ja laste autoga kooli toomine ei puutu küll kuidagi teemasse. Ja kui see saamatusehunnik midagi iseseisvalt tegema peab, ongi pill lahti ja häda käes – kõik kiusavad ja käsevad! Töötan haridusasutuses ja näen seda kurba tendentsi, kuidas neid hädapätakaid toodetakse. Tean seda täiesti selgelt, sest näen asju lähedalt. Eilses eestlaste tagasihoidlikkuse teemas ju enam end kiita ei saa, teema suri välja – siis tulebki uus teema leida, kus saaks jälle oponentide “piiratud silmaringist” ja sellele vastanduvast “arukast inimesest” rääkida. Piiratud õiguste ja vabadustega inimesed ei olnud nii isekad. Kiirlaen ettevõttele, laenu kaastaotleja õigused. Nagunii tahab Reps kõik eri- ja imevajadustega lapsed tavaklassidesse lüüa, et keegi ennast kuidagimoodi teistsugusena ei tunneks. Seotud käekiri kaotati juba ära, jõuame ka kellatundmises lääne heaoluühiskonnale järele. Näiteks mina kirjeldasin teistest inimestest vasakul või paremal asuvat alati nende vaatevinklist, aga enamik teeb seda enda poolt vaadatuna. Kui neid õigusi neile ei tagata, on kisa taevani. Aga tähelepanu juhitakse ainult Peetrile. Ja loomulikult ei ole keegi väitnud, et lumehelbekesed tulevad absoluutselt igast perest. Teiseks see lumehelbekeste peamine omadus, mis on sage solvumine. Laste autoga kooli ja kodu vahet sõidutamine soodustab üleüldise õpitud abituse teket, mis otseselt lumehelbekesi iseloomustab. Kui sa ei suuda seoseid näha, on see sinu probleem. Ma mitte ei solvu, aga julgen öelda, kui mulle midagi ei sobi. Põhikooli on jõudnud põlvkond, kes enam analoogkella ei tunne. Probleem on ikka see, kui inimene oma piirarud silmaringitõttu olulisi asju ei näe. Ja nad pole üldse mitte kõik taasiseseisvumise järgselt sündinud, ikka palju vanemaid on nende hulgas ka. Mõned teadmised ja oskused lähevadki kaduvikku

Märkused